Enthousiasme in het Verre Oosten

Ook Aziatische markt loopt warm voor Growcoon - Door Roy Klein

Niet alleen in Nederland en andere West-Europese tuinbouwlanden is de belangstelling voor de Growcoon groot. Ook ondernemers in Aziatische landen tonen veel interesse voor de revolutionaire stek- en zaadplug die ook nog eens biologisch afbreekbaar is. De eerste grote proeven zijn al uitgeleverd in een aantal landen in het Verre Oosten en de eerste grote order is geplaatst. Een delegatie van Maan BioBased Products reisde in maart af naar Azië om de behoeften en ontwikkeling van de markt te peilen. 

Opkomende markten
De trip naar Azië was een initiatief van Klasmann, die de verkoop van de Growcoon wereldwijd voor haar rekening neemt. Het doel van de trip: tuinbouwondernemers in Azië kennis laten maken met vernieuwende ontwikkelingen in de teelt. Ook in ‘upcoming markets’ als China, Thailand, Taiwan, Indonesië en de Filippijnen zet de sector grote stappen. Het zijn landen die langzaam maar zeker steeds meer investeren de tuinbouweconomie, heb ik gezien. Inmiddels gaan eigenlijk alle landen groenten telen voor eigen gebruik. Zeker als ze groente op water telen, wordt de toepassing van de Growcoon ineens heel interessant. Ook in Azië zie je de opkomst van hydrophonics, de waterteelt. Dat is voor ons een hele grote kans.

Nieuwe kansen
De Growcoon kan ook de sierteelt grote diensten bewijzen. De sierteelt is een heel grote markt in Aziatische landen. Voor ons zijn planten die moeilijk wortelen en planten in het duurdere segment, zoals orchideeën en anthuriums een interessante markt. Een andere markt die voor ons potentie heeft, is die van de  weefselkweekbedrijven. Door de Growcoon in de weefselkweek toe te passen, heb je veel meer mogelijkheden tot automatisering.

Hypermodern en nogal ouderwets
Natuurlijk is de toepassing van een vrij revolutionair opkweeksysteem als de Growcoon vooral voorbehouden aan de trendsetters in de teelt. Er zijn grote verschillen tussen de landen die we hebben bezocht. Zo hebben we een bezoek gebracht aan een kweker in Taiwan (Young Sun) die een heel modern bedrijf heeft, met technieken die ook Nederlandse telers gebruiken. Die was heel tevreden over de Growcoon. Van een land als Japan weet ik ook dat de tuinbouw er modern is. Maar we zagen ook bedrijven die nog lang niet zo ver zijn en bijvoorbeeld isolatiemateriaal gebruiken in plaats van echte steenwol.

Overal voordelen
Aan de voordelen van de Growcoon ligt het niet: die zijn universeel, waar ook ter wereld. In een land als Australië, waar ook een compleet ander klimaat heerst als bij ons in Nederland, zien de testen er ook positief uit. Binnen veel landen heersen vaak een aantal verschillende klimaten, dit geeft uitdagingen in de teelt. Doordat kwekers de Growcoon ter plekke met vers substraat naar eigen keuze kunnen vullen, zijn kwekers flexibeler en is het makkelijker om met verschillende klimaten te dealen. Maar het blijft altijd een rekensom. Het ligt geheel aan het bedrijf zelf of de Growcoon genoeg voordeel oplevert. Maar dat is in Nederland niet anders.

Inspiratie
Het viel mij ook op dat er erg veel enthousiasme was als de Growcoon ter sprake kwam. We waren erg onder de indruk van de professionaliteit en gastvrijheid van de mensen in Taiwan en andere landen in Azië . Deze trip heeft daarom ook een erg goede indruk gegeven van de markt en de ontwikkelingen in Azië. Er zijn tijdens de trip een hoop goede ideeën ontstaan. De reis heeft ons nieuwe inzichten gegeven in de verdere verbetering van de Growcoon. Daarnaast hebben we nieuwe input voor de ontwikkeling van innovatieve producten om de tuinbouw verder te helpen. Wordt vervolgd!
Sluiten
TRIAL
AANVRAAG
CONTACT
OPENEMEN