Blog | Eén jaar Growcoon: wat heeft het opgeleverd?

Rob van der Meer is commercieel productmanager Growcoon bij Maan BioBased Products. Eén keer in de maand schrijft Rob een blog over een actueel onderwerp. In deze blog: zijn eerste bevindingen met de Growcoon.
 

Ruim een jaar geleden trad ik in dienst trad bij Maan BioBased Products. Vanuit mijn andere werkzaamheden in de tuinbouw had ik al van de Growcoon gehoord. Ik vond het een veelbelovend product. Het centraal stellen van de plantwens bij het ontwikkelen van een kweekplug is immers de beste manier om een stek- en zaadplug te ontwikkelen. Dat blijkt ook als je naar de huidige resultaten van Growcoon kijkt.
 
Een stroef begin
Ik heb veel uitdagingen gehad gedurende mijn tuinbouwcarrière. Maar de overstap naar Maan was een van de grootste. Een prachtig bedrijf met veel technisch inzicht en innovatiekracht, maar géén tuinbouwkennis. Niet alleen geen kennis van de teelttechniek, maar ook niet van de tuinbouwcultuur. Daarnaast constateerde ik vrij snel dat het product nog niet helemaal was uitontwikkeld en dus nog niet klaar was om op grote schaal te worden verkocht. Een stabiele kwaliteit en de mogelijkheid tot automatisering waren de grootste uitdagingen.
 
Ontwikkelkracht
Omdat er nog moest worden gesleuteld aan het product, kon ik direct mijn ervaring inbrengen bij de doorontwikkeling van Growcoon. En in ontwikkelen bleek Maan heel goed te zijn. Binnen een paar maanden stond er een product waarmee we serieus aan de slag konden.
 
Van bomen naar de gehele tuinbouw
Vanuit het verleden richtte Maan zich voornamelijk op de boomkwekerijen. Ik trok al snel de conclusie dat we voor een succesvolle introductie meer segmenten nodig hadden. Nadat we het product breder zijn gaan inzetten, kwamen al snel tientallen testen in de praktijk op gang.
 
Ook zetten de eerste klanten de stap naar de Growcoon. Esperit Young Plant is voor ons een belangrijke aanjager geweest en nog steeds een prominente referentie. Opvallend bleek de grote bereidheid van klanten om mee te werken aan het succes van de Growcoon.
 
Verbazingwekkende resultaten
Ik was al enthousiast over de Growcoon, maar toen de eerste klanten er serieus mee aan de slag gingen werd ook ik verrast door de resultaten. De extreem betere worteling van producten, de uniformere groei en het veel sneller kunnen uitleveren van stekken zijn drie belangrijke verkoopargumenten die de inzet van de Growcoon heel rendabel maken. Niet voor niets is de verwachting dat in 2017 200 miljoen pluggen moeten worden geproduceerd. Als ik zie wat de resultaten zijn bij de testen die nu nog lopen en wat de meerwaarde van Growcoon in hydrophonics is, heb ik hoge verwachtingen voor de komende jaren.
 
Toekomst
Inmiddels stappen grote kwekerijen volledig over op Growcoon. Bij iedere kweker horen we weer nieuwe voordelen, zoals een efficiencyslag in verwerking en logistiek. Daarnaast is de Growcoon dispenser inmiddels uitstekend inzetbaar waardoor het product nog eenvoudiger in te passen is in geautomatiseerde systemen.
 
Vooral de samenwerking met Klasmann-Deilmann als partner gaat deuren openen voor de Growcoon. Werken met zo'n ervaren en wijd verspreide partner met inhoudelijke kennis over teeltsystemen is erg belangrijk om een nieuw product als de Growcoon internationaal te kunnen vermarkten.
 
Meer weten over de voordelen van de Growcoon voor uw eigen teeltsysteem? Neem vrijblijvend contact op.
 
Sluiten
TRIAL
AANVRAGEN
CONTACT
OPNEMEN